Prügine
Sarapuu
Hoolimata
korduvatest kinnitustest on ikkagi üheselt selge, et enne läheb issanda päike
looja, kui propagandameedia hakkab pealinna elanikele Tallinna asjadest ausalt
ja tasakaalustatult rääkima. Hetkel on siis kogu masinavärk pandud tööle Arvo
Sarapuu prügist puhtaks rapsimiseks.
Eelmisel
nädalal küsiti minult kui riigikogu keskkonnakomisjoni esimehelt terve ports
küsimusi jäätmekäitluse kohta. Oli tunda küll, kuhu jutt tüürib ja mõni küsimus
oli selgelt õelavõitu alatooniga, aga otsustasin teha oma tööd ja vastata nii
sisukalt kui küsimused seda võimaldasid.
Löön
mina nüüd ajalehe lahti ja sellest kõigest on valminud hoopis totaalne
demagoogiaküllane käkk: http://www.pealinn.ee/tagid/koik/prugisoda-vabaturg-tostab-hindu-linna-korraldatud-vedu-saastab-n190260
Loomulikult domineerib Sarapuu hädakisa sellest, kuidas avatud turg ja aus
konkurents linnale hirmus tüütud on ja kuidas tahaks ikka nõukaaegseid
riiklikke autobaase tagasi.
Panen
siia ka oma vastused muutmata kujul, et oleks näha kui vähe neist kasutusse
võeti ning millisesse kastmesse seegi vähene keerati:
1. Ma
saan aru, et praegu on omavalitsustes käibel kaks süsteemi: korraldatud
jäätmevedu ja ilma omavalitsuse hanketa. Teie avalikest esinemistest paistab,
et pooldate pigem viimast. Miks?
Üle kümne aasta on jäätmeseadusega olnud
omavalitsustel kohustus rakendada korraldatud olmejäätmete vedu. Eelmise
aasta sügisel Riigikogu Keskkonnakomisjoni istungil selgus, et Tallinna 13 nest
jäätmeveo piirkonnast toimis korraldatud jäätmevedu ainult 3 piirkonnas ja
3 piirkonnas rakendati seda vaid
osaliselt. Seega vaatamata kümme aastat kehtinud korraldatud jäätmeveo nõudele
oli vabaturg jätkuvalt pooles pealinnas. Kui Tallinna Keskkonnaameti kohal
lasuv korruptsiooni-kahtlus on hetkel liiga tõsine et kõik see takistab
linnakodanike huvide kaitsmist ning jäätmeveohangetel parima vedaja ausat
valimist, tuleb antud ülesanded delegeerida hoopis Kommunaalametile, kel on ehk
praeguses asjade seisus parem võimekus prügiveo neutraalseks, korrektseks ning
läbipaistvaks korraldamiseks. Ja lepingute
sõlmimisel tuleb seada tingimuseks, et kõik lepingud on avalikud ja
linnakodanikele kättesaadavad. Maksumaksjal on õigus saada igakülgset
informatsiooni linna rahalistest kohustustest ja nendega kaasnevatest
tingimustest. Ainult nii on võimalik saavutada linna finantstegevuse
läbipaistvus ja eesmärgipärasus.
2. Viitasite
telefonivestluses, et jõuluvana pole olemas. Seega ei pruugi korraldatud
jäätmevedu inimeste jaoks odavam olla?
Korraldatud
olmejäätmete vedu on omavalitsuste kohustus ja seda ei ole kavas muuta. Olen
jätkuvalt seisukohal, et omavalitsuse avatud ja ausa hankega, kus osalejatel on
võrdsed tingimused, saame linnaelanikele parima tulemuse. Eesmärgiks peab olema
prügiveo teenuse madalam hind ja parem kvaliteet.
3. Juhul
kui korraldatud jäätmevedu ei tule teie arvates odavam, kuidas siis
kommenteerida Riigikontrolli väidet 2016. a lõpu raportis, et tuleb kaks korda
odavam? („Riigikontrolli analüüs näitas, et kõigis omavalitsustes, kus toimib
korraldatud jäätmevedu, on veo hind tihti kaks korda odavam kui seal, kus vedu
toimub ilma omavalitsuse hanketa.“)
Toetan Riigikontrolli ja olen pidevalt juhtinud
tähelepanu, et kuigi vastav seadus on kehtinud juba üle 10 aasta, mis nõuab
omavalistustelt olmejäätmete korraldatud vedu, oli Tallinnas eelmise aasta
sügisel seis väga halb. Pealinna 13 nest jäätmeveo piirkonnast oli korraldatud
vedu ainult pooltes piirkondades. Tänaseks on statistiliselt õnneks olukord
paranenud, aga valituks on osutunud näiteks Nõmmel riiuliettevõtte, kes ei suuda tagada teenuse kvaliteeti ja kellel
puudub isegi jäätmekäitluse luba. Tegu tõsise seaduserikkumisega. See on sama
rumal kui linn palkaks koolilapsi vedama bussijuhi, kellel puudub juhiluba.
4. Kas
tulevikus võiks olla võimalik jäätmeid ära anda tasuta, kui need on sorteeritud
– nagu näiteks Berliinis?
Jäätmekäitluses
kehtigu kaks kuldreeglit: kes saastab, see maksab, ning kui pea võtab, saab
rahakott puhkust. Näiteks ühe plastpudeli ümbersulatamine uueks pudeliks ehk
ringlusse võtt on energeetiliselt ja majanduslikult 3–5 korda kasulikum kui
selle ahjus põletamine, rääkimata selle matmisest prügimäele. Seetõttu oleks
mõistlik, et neil majapidamistel, kes jäätmeid sorteerivad, oleks prügiveo
teenus soodsam – kasvõi tasuta. Aga kes sorteerida ei viitsi, ei taha või
mingil põhjusel ei tee ja viskab kõik ühte konteinerisse kokku, peaks
sellise käitumise eest ka vääriliselt maksma.
5. Kas
võib öelda, et jäätmemajanduse korraldus saab üheks teie KOV valimiste
kampaania peateemaks? Kui ma õigesti aru saan, siis olete üks SDE
tõenäolisemaid linnapeakandidaate?
Selleks, et kevadel oleks metsaalused puhtad ja et olmeprügi ega
autorehvid ei vedeleks looduses avame jäätmejaamad 365 päeval aastas, et neid oleks võimalikult mugav kasutada, varahommikust hilisõhtuni, välja arvatud riiklikel
pühadel. See oleks lihtne sõnum elanikele – tule, millal vaja, meie väravad on
alati lahti. Tallinn SDE Tallinna linnapea kandidaat selgub
aprillis-mais.
6. Kuidas
kommenteerite süüdistusi, mis pole pärit keskerakondliku Tallinna
linnameediast, aga sellega mitte mingit pistmist omavast Äripäevast, et olete
seotud Ragn Sellsi huvide edendamisega – on viidatud Ragn Sellsi
juhtivtöötajaga ühisele MTÜle jne?
Ei ole seotud mitte ühegi eraettevõttega.
7. Kuuldavasti
käisite hiljuti Iirimaal sealset keskkonna (ja jäätmekorraldust?) tundma õppimas.
Mida sellest visiidist oleks õppida või üle võtta?
Riigikogu Keskkonnakomisjoni ametlik visiit Iirimaale toimub
aprillis. Olen kindlasti valmis kõiki kogemusi jagama. Iirimaa on üks
positiivsetest Euroopa näidetest, kes suudab üle 50% olmejäätmetest võtta taas
ringlusesse. Sellest võtab osa ka Keskerakonna esindaja.
8. Kuidas
süsteemi nii korraldada, et Eesti jõuaks jäätmete taaskasutuses 2010.
aastaks 50%-ni praeguselt umbes 30-lt?
Kindel
on see, et omavalitsuste roll jäätmekäitluses peab suurenema. Ühtlasi tuleb
riiklikult tagada kohalikele omavalitsustele läbipaistev ning arusaadav
jäätmehoolduse rahastus. Selleks eraldas riik omavalitsustele sel aastal 2.2 miljonit eurot, et suunata neid
senisest rohkem tegelema jäätmete liigiti kogumise ja sortimise
arendamisega. See on ajalooline ja
põhimõtteline muudatus eesti jäätmekäitluspoliitikas. Näiteks pealinn saab tänavu riigieelarvest kogumismahutite
võrgustiku laiendamise ja ülalpidamise ning ka elanikkonna teavitamiseks 640 000
eurot.
9. Mida
arvate Tallinna soovist ise jäätmeveoautosid ostes tekitada veel üks
jäätmeveoüksus?
Kui antud
jäätmeveoüksus osaleb võrdsetel alustel avatud konkursil, ja suudab pakkuda parimat
hinda ning teenust, võib otsus olla mõistlik. Kui aga selle üksuse loomine
tähendab nõukogudeaegset eriautobaasi, kus kvaliteet on olematu ja hinnakirja
mõtleb linnavalitsus välja oma suva järgi, siis
parem unustage see mõte kohe ära.
No comments:
Post a Comment