Eesti rahvas on metsa-, mitte kirveusku
Eesti metsa ümber mühiseb ja lainetab, lausa vahutab.
Tuhanded inimesed protesteerivad tänaval – ärge raiuge liigselt Eesti metsa.
Teiselt poolt kõlavad manitsused – metsandus pakub siin tööd ligi 40000
inimesele ja täidab miljonite eurodega riigikassat. Neil kõigil oleks justkui
õigus.
Ent… 21. sajandi Eesti vastutustundlik metsanduspoliitika ei
saa lähtuda ainult majanduslikest eesmärkidest ja raiemahtudest. Mets on meie
ökoloogiline vundament, vaimne tagala, osa meie ühisest mõtteruumist,
mina-pildist ja kultuurilisest olemisest.
Riigikogu keskkonnakomisjon alustas tõsist tööd valitsusest
saabunud metsaseaduse ja looduskaitseseaduse muutmise eelnõuga, mille esimene
lugemine oli parlamendi suures saalis 22. märtsil. Meie eesmärk on metsa
kaitsta ja säästvalt arendada.
Rangema kaitse saavad täiendavalt 27 000 hektarit salu- ja
laanemetsi, mis asuvad riigimaadel, kus RMK on juba peatanud täielikult majandustegevuse.
Samuti tuleb lageraie asemel soodustada senisest enam alternatiivseid
raieliike. Need on kahtlemata ülimalt positiivsed otsused.
Et mitte kirves endale jalga lüüa, peab enne kaalukaid
otsuseid olema üheselt selge, kui palju on juurdekasv majandatavas metsas ja
kui suur on Eesti metsa üldine juurdekasv. Erineva metoodika tõttu kõiguvad
vastavad näitajad 3-4 miljoni tihumeetri ulatuses. Kindlatest raiemahtudest
saab rääkida alles siis, kui lähteandmed on täpselt paigas.
Minule on üheselt selge, et Eesti metsa ei tohi langetada
rohkem, kui seda peale kasvab. Nii täpselt on kirjas ka praeguse valitsusliidu
leppes. See tähendab, et Nõmme rajaja Nikolai von Glehni sajand tagasi antud
korraldus – kui võtad vana puu maha, pead noore asemele istutama – on jõudnud
tänase Eesti metsapoliitikasse.
Riigikogu keskkonnakomisjon lisas seaduseelnõusse
põhimõttelised muudatused, millest kõige olulisem on valitsuse õigus peatada
uuendusraie, kui on alust eeldada, et raiete maht võib ületada majandusmetsa
juurdekasvu. Praegune valitsus on esimene, kelle koalitsioonilepingus on
selgelt kirjas: me ei raiu rohkem kui kasutatavat metsa juurde kasvab.
Samuti toetas keskkonnakomisjon keeldu suurendada lageraie
langi ala, mis praegu kehtiva seaduse järgi ei tohi olla suurem kui 7 hektarit.
Lisaks on mõistlik jätta alles kinnistupõhine metsade inventeerimine ja
täiendame seadust sättega, et riikliku metsatoetuse saajana eelistatakse
väiksema metsaomandiga erametsaomanikku.
Siit jõuame nagu mööda sirget sihti metsa taastamise ja
uuendamise juurde. Riigimetsas istutatakse aastas 20 miljonit uut puud.
Erametsades, kus raiumise mahud on poolteist kuni kaks korda suuremad,
istutatakse aastas juurde kuni viis miljonit puutaime. Kas me saame sellest
neljakordsest vahest järeldada pessimistlikult, et metsauuendus on suur kulu,
mida kõik erametsaomanikud sunduseta tegema ei hakka, sest tuluks pöördub see
kulutus alles uues inimpõlves ning nii kaugele ette vabatahtlikult kulutusi ei
tehta? Selline üldistus oleks eksitavalt pealiskaudne. Võtame või Võrumaa
Metsaühistu, kes 2014. aastal hankis 104 000 istikut ja mullu 344 000 istikut
ning tänavu on kevadeks broneerinud 275 000 erineva puuliigi istikut. See on
heaperemeheliku keskkonnahoolivuse näide.
Aga siin riivab silma ka üks raagus oks. Selsamal Võrumaa
Metsaühistul on hetkel juba puudu 60 000 kuuse taime. Sellest johtub riigile
kaks vajalikku ülesannet: astuda samme, et erametsaomanikel oleks piisavalt
Eestimaiseid istikuid, näiteks RMK tootmisvõimaluste kaudu ning et
erametsaomanikele oleks kättesaadav igakülgne metsamajandamise nõustamisteenus.
Metsauuenduse teema lõpetuseks üks eeskuju võtmise mõte
Soome uuest üliliberaalsest metsaseadusest, mis kohustab raiestikud
taasmetsastama. Loodusliku uuenemise osa on Soomes kõigest 20-25% ja ülejäänud
juhtudel taastatakse mets läbi istutamise. Eestis on olukord praegu täpselt
vastupidine.
Tallinna ja pealinna naabervaldade rohealadel on mitmel
korral üleöö ja elanike jahmatuseks võetud elamukruntide lähedalt maha suured
tükid metsa. Lahenduse, milleks on raietööde kavandamisel kohaliku kogukonna
kaasamise kohustus, saab parlamendis seaduseelnõusse lisada. Küsimus on
sätetes, mis panevad kohustuse otsida tiheasustusaladel kompromissi
metsaomanike huvide ja metsakaitse vahel, sest olen tõepoolest kindel:
riigimetsa ei saa langetada kohaliku kogukonna selja taga. Just seepärast lisasime
metsaseaduse eelnõusse punkti, et linna rohealal kasvavat metsa ei tohi raiuda
kohaliku omavalitsuse nõusolekuta ja raie kooskõlastatakse omavalitsusega enne
metsateatise esitamist.
Eesti rahvas on olnud ikka metsa-, mitte kirve- või saeusku.
Riigikogu keskkonnakomisjon kinnitas seda metsaseaduse ja looduskaitseseaduse
muutmisel veelkord. Usun, et oleme leidmas tasakaalupunkti ja jõuame
lahendusteni, mis kindlustavad nii vastutustundliku metsade majandamise kui ka
säilitavad metsade liigirikkuse ja põlismetsad tulevastele põlvedele.
No comments:
Post a Comment