Kuidas suurpuhastada pealinna prügimajandus?
Pealinna juhid on
aastaid rünnanud ja halvustanud professionaalseid jäätmeettevõtteid ning
rääkinud vajadusest prügimajandus munitsipaliseerida ja võtta see täielikult
linna kontrolli alla. Tegelikult ei allu Tallinnas rakendatav süsteem ei tervele mõistusele ega turu loogikale. Sisuliselt
on varjatud kujul kehtestatud prügimaks, mida linnavalitsus oma suva järgi
paika paneb ning omadele ümber jagab.
Nii polegi imestada, et praeguses olukorras tõuseb
ainsaks võitjaks kahtlase tausta ja keskerakondlike linnajuhtidega seotud
riiulifirma, kes ei suuda tagada teenuse kvaliteeti ning kellel puudub isegi
jäätmekäitluse luba. Kahjuks on Tallinna elanikud sunnitud selles
katsejänestena osalema ja lisaks veel kõik kinni maksma. Mida tuleb muuta ja
teha teisiti?
Tallinnas loodud
prügimonopoli ärimudel pärineb justkui nõukogude ajast, kus suured juhid
räägivad lehvivate loosungite all raskest võitlusest, aga tegelikult naudivad
süsteemi pakutavaid hüvesid. Kuna seadus paneb elanikele kohustuse sõlmida
prügiveoleping, otsustas linnavalitsus luua oma jäätmeettevõtte, mille
hinnakirja saab kehtestada kabinetivaikuses. Ja mitte kellelgi ei ole võimalik
sellest teenusest keelduda. Lihtsustatult kehtestati nõndaviisi prügimaks, mida
saab oma variettevõtete kaudu välja kantida.
Linnavalitsuses
lepingute sõlmimisel tuleb seada tingimuseks, et kõik lepingud on avalikud ja
linnakodanikele kättesaadavad. Maksumaksjal on õigus teada kõike linna
rahalistest kohustustest ja nendega kaasnevatest tingimustest. Ainult nii on
võimalik saavutada linna finantstegevuse läbipaistvus ja eesmärgipärasus.
Õige oleks, kui
tarbija ehk klient saaks võimaluse ise otsustada, keda ta end teenindama
soovib. Jah, prügiveo leping peaks olema kohustuslik, kuid igal inimesel peaks
jääma õigus valida endale sobivaim prügifirma. Toon ühe konkreetse näite. Kõik
autojuhid teavad, et kohustuslik liikluskindlustus ongi kõigile kohustuslik.
Otsime parima pakkumise ja sõlmime lepingu. Me ei kujuta ju ette, et ARK teeks
konkursi ja käsiks kõigil sõlmida lepingu ainult tema välja valitud
kindlustusseltsiga? Ei kujuta, see tunduks absurdne. Veelgi hullemaks läheks
asi siis, kui ARK looks kindlustuslepingute sõlmimiseks nn tütarettevõtte, kes
kõigilt lisatasu kooriks.
Just selline on
aga tänase Tallinna jäätmekäitluse loogika, mida tulebki muuta. Eesmärgiks peab
olema kliendisõbralik juhtimine, roheline mõtlemine ja prügiveo soodsam
hind.
Jäätmekäitluses kehtigu kaks kuldreeglit: kes saastab,
see maksab, ning kui pea võtab, saab rahakott puhkust. Näiteks ühe plastpudeli
ümbersulatamine uueks pudeliks ehk ringlusse võtt on energeetiliselt ja
majanduslikult 3–5 korda kasulikum kui selle ahjus põletamine, rääkimata selle
matmisest prügimäele. Seetõttu oleks mõistlik, et neil majapidamistel, kes
jäätmeid sorteerivad, oleks prügiveo teenus soodsam – kasvõi tasuta. Aga kes
sorteerida ei viitsi, ei taha või mingil põhjusel ei tee ja viskab kõik
ühte konteinerisse kokku, peaks sellise käitumise eest ka vääriliselt maksma.
Ja
veel: et kevadel oleks metsaalused puhtad ja et olmeprügi ega autorehvid ei
vedeleks looduses, peavad jäätmejaamad
olema võimalikult mugavalt kasutada ning avatud
365 päeva aastas, varahommikust hilisõhtuni, välja arvatud riiklikel pühadel.
See on lihtne sõnum elanikele – tule, millal vaja, meie väravad on alati lahti.
Just selleks on tänavu riigieelarves 2,2 miljonit eurot, millest 640 000
eurot saab näiteks Tallinn ja 150 000 eurot Tartu.
Kokkuvõtteks
on jäätmed ressurss, mida saab võtta toormena ringlusse, sellest saab
valmistada kütust, seda võib ka põletada soojuse tootmiseks. Ja nagu iga
maapealne ressurss, on ka prügi piiratud kogustes, tekitades sellega võitlust
ja tüli. Tundub, et kohati oleme lausa unustanud, et peaeesmärgiks peab olema
jäätmete tekkimise vähendamine, mitte prügiärist linna kulude katmiseks raha
välja pigistamine.
No comments:
Post a Comment