Riigile kuuluvate ettevõtete osaluse müügi üle
arutamisel tuleks selgelt paika panna eesmärgid, mida sellega tahetakse
saavutada. Eraomanike puhul on osaluse müümisel, näiteks börsile viimise kaudu,
tavapäraselt kaks selget eesmärki:
1)
omanikel on ambitsioon ettevõtet
arendada kiiremini ja suuremaks kui olemasolev investeerimis- ja
finantseerimisvõimekus seda lubab;
2)
omanikud soovivad konkreetsest
ettevõtmisest väljuda ehk investeeringud realiseerida.
Eesti Vabariigi kui omaniku puhul pole esimene
põhjus üldiselt aktuaalne, kuivõrd hea krediidivõimekusega riigil on võimalik
täiendavaid investeerimisvahendeid turult saada soodsamalt kui erainvestoritel.
Teine põhjus on aga riigi kontekstis adekvaatsem, kuigi motivatsioon
ettevõtmisest väljumiseks on riigi puhul mõnevõrra erinev kui tavapärasel
erainvestoril. Siinkohal eeldan siiralt, et me ei räägi hetkel ettevõtete
erastamisest kui vahendist, millega riigieelarvet täita. Tüüpiline põhjus riigi
omanduses ettevõtete erastamiseks on tõdemus, et toimivate turumehhanismide
puhul on erakapital reeglina ettevõtete käitamisel efektiivsem. Erasektori nii öelda
positiivne kasumiahnus tagab selle, et ettevõtte kulud minimaliseeritakse ning
leitakse parimad võimalused, kuidas tulusid suurendada, pakutavaid tooteid ning
teenuseid viia enamate klientideni, siseneda uutele turgudele jne. Võimalik on
ka vastupidine – et eraomanik leiab, et kasumlikkuse tõstmiseks tasub pakutavat
tootesortimenti hoopis koomale tõmmata ning keskenduda sellele, mida ettevõte
kõige paremini oskab.
Täiendavate põhjustena, miks riiklikus omanduses
olevate ettevõtete (vähemus) osalus erastada, on Arto Aas välja toonud
kiratseva kapitalituru positiivse mõjutamise ning majanduse elavdamise. See on
käsitlus, mida paremerakonnad on juba aastaid rääkinud. Samas on see taolises
vormis paraku pigem sõnakõlks, kui et sügavat sisu omav käsitlus. Mida tooks
endaga kaasa näiteks Eesti Energia kolmandiku aktsiate börsile viimine?
Kusjuures jätame hetkel kõrvale riikliku strateegilise tähtsuse ja julgeoleku
küsimused. Lühiajaliselt tähendaks see, et Tallinna börs saab täiendavat
tähelepanu nii kodu- kui välismaiste investorite poolt. Kodumaised investorid,
näiteks pensionifondid, paigutaksid oma vahendid Eesti ettevõttesse. Ostes
aktsiad Eesti Vabariigi käest liigub nende raha küll riigikassasse, aga igal
järgneval aastal saab riik erastatavate aktsiate võrra ka vähem raha
dividendidest. Võib loota, et aktsiad pakuksid huvi ka välisinvestoritele. Aga
mis saab edasi? Mismoodi need tehingud tegelikult kapitaliturgu ning Eesti
majandust vähegi pikemas perspektiivis sisuliselt elavdaksid? Loota näiteks, et
tänu Eesti Energia turule viimisele tekiks välisinvestoritel üldine huvi Eesti
ettevõtete või veel laiemalt Eesti ettevõtluskeskkonna vastu, on otse öeldes
naiivne. Kui meil on pakkuda huvitavaid investeerimisvõimalusi või selleks
sobivat keskkonda, siis, uskuge mind, välismaised investorid on nii
professionaalsed küll, et siia tee ka ilma taoliste „reklaamitrikkideta“ leida.
Erastamist pole mingit põhjust kaaluda ainult
erastamise enda pärast. Minevikust on meil paar üpris eredat näidet selle
kohta, kuidas erastamist või erastamise katset, tundub, et viidi läbi
erastamise enda nimel: Eesti Raudtee, Eesti Energia, Tallinna Vesi. Eesti
Energia kunagine erastamiskatse oli aga nii segane ja lõpuks lausa kriminaalne,
et sellel ei tahakski siinkohal rohkem peatuda. Võib vaid loota, et oleme
sellest poliitikutena ja ühiskonnana tervikuna õppinud. Siiani on selgusetu,
kas Tallinna tarbijad Tallinna Vesi erastamisest ka tegelikult midagi võitsid.
Jah, muidugi, Tallinna Vesi on pärast erastamist kindlasti oluliselt
trassidesse ja üldisesse tarnekindlusesse investeerinud, aga kas seda poleks
saanud teha linna omanduses?
Kokkuvõtteks võib öelda, et riigi omanduses on vähe
selliseid ettevõtteid, mille kasvõi osalist erastamist tasuks täna tõsiselt
kaaluda. Me ei ela enam ammu 90ndate majanduskeskkonnas, kus vahepealse
50-aastase kuritegeliku sürreaaleksperimendi tulemusena oli riigi omandisse
koondunud selgelt ebamõistlik kogus ettevõtteid, mille erastamise vajadus oli
ilmselge. Tänased riiklikus omandis olevad ettevõtted on tüüpiliselt siiski
ühes või teises mõttes riiklikult strateegiliselt olulised ning seetõttu nende ka
osalise erastamise, sealhulgas börsile viimise, mõttekus ning vajalikkus rohkem
kui küsitav. Pigem tundub, et riigi omanduses olevate ettevõtete erastamise
temaatika on justkui kunstlikult tekitatud. Samas ei tähenda see, et mõistlikel
põhjendustel ei võiks kaaluda mõne strateegiliselt vähemolulise ettevõtte
erastamist. Aga antud teemal puudub kiirustamiseks igasugune vajadus.
No comments:
Post a Comment